انواع بیلبوردها
• بیلبوردهای ساده
بیلبوردهای ۲×۲ نصب شونده روی دیوار که این تابلوها با قابهای چوبی سبزرنگ و پلاکهای شمارهدار از اواسط سال ۱۳۷۰ زیرنظر سازمان زیباسازی شهر تهران روی دیوارهای شهر پدیدار شدند. آنها روی ۵۷ دیوار و ۹ مسیر منتخب از غرب تا شرق تهران و همچنین از مرکز به طرف شمال شهر نصب شدند. آگهیها از سه تا چهار رنگ بنابر تقاضای مشتریان به طریقه سیلک اسکرین روی دو قطعه کاغذ ۱۵۰ گرمی و به عرض ۱ متر و طول ۲ متر چاپ شده و همانند کاغذ دیواری روی سطح تابلوها که اندازه مفید آنها ۱۸۰×۱۸۰ سانتیمتر بود چسبانیده شدند. این تابلوها در آن زمان در گروههای ۲۰ تا ۱۰۰ تایی اجاره داده میشدند که مدت اجاره آنها یک ماه بود.
این تابلوها به علت اندازه کوچکشان خوانایی لازم جهت وساطی نقلیه را ندارند و بیشتر برای عابران پیاده مناسب میباشند. بنابراین باید در نقاطی نصب شوند که تردد عابر پیاده زیاد باشد. مناسب نبودن زاویه دید آنها بدلیل نصب روی دیواری و موازی قرارگرفتن با دید مخاطبان ادر حال عبور یا وسایط نقلیه و کوچک بودن تابلو، سبب میشود که برای مخاطبان از جذابیت کافی برخوردار نباشند. پیدرپی قرارگرفتن و تکرار طرح روی آنها از محاسن این تابلوها به شمار میروند. زیرا در اثر تکرار پیام در حرکت مخاطب به تدریج مفهوم پیام و تصویر وابسته به آن در ذهن بیننده تکمیل میشود. تابلوهایی که در کنار هم قرار میگیرند و تکرار میشوند. مکمل یکدیگرند و تصاویر و کلمات آن در این شکل به راحتی از نظر بیننده گذشته و خوانده میشود و تاثیر لازم را بر ذهن بیننده برجای میگذارد.
بیلبوردهای ۱۲×۴ متر نوع دیگری از تابلوهای سطح شهر تهران میباشند که سازه آن از تیر آهن و پروفیلهای ساختمانی و ورق آهن ساخته شده و سطح مفید تابلو ۲/۱۱×۲/۳ متر و دارای حاشیهای به عرض ۴۰ سانت میباشد. آگهی روی بوم نقاشی شده و سپس در محل بر سطح تبلیغ بیلبورد چسبانده میشود.
آگهی این بیلبوردها نقاشی و سپس روی بیلبورد چسبانیده میشود. این تابلوها در هر دو اندازه فوق ظاهری یکسان دارند.
یکی از بزرگترین بیلبوردهای موجود در سطح شهر تهران، بیلبوردهایی هستند که روی پارکینگ شهرداری قرار دارند. این بیلبوردها از فاصله بسیار دور قابل روئی بوده و یک وسیله تبلیغاتی قوی محسوب میشوند. یکی از آنها در ابعاد ۲۶×۶ متر میباشد که روی نوارهای فلزی به صورت تکه تکه اجرا و تک تک نصب شده است و توسط یک پروژکتور پرقدرت در هنگام شب قابل رویت میگردد.
• بیلبوردهای سه بعدی گردان
این نوع بیلبورد اولین بار توسط شرکت بلوغنور در اواخر زمستان سال ۱۳۷۰ در سطح شهر نصب گردید که هنوز هم موجود میباشند. این تابلوها با هدف بهرهوری بیشتر از غذا و ارائه چند پیام در یک مکان واحد طراحی شدند. “این بیلبوردها دارای سه وجه میباشند که هر کدام از این وجوه جداگانه و بصورت یک تکه نقاشی میشود. سپس بریده و روی قطعات گردان تابلوها نصب میشود. اندازه این بیلبوردها عموما” ۶×۸/۲ متر و ۴×۲ متر میباشد. نصب این تابلوها کاری دشوار است. تابلوها پس از نقاشی به اندازههای معین بریده میشوند. آنها از چندین منشور سه وجهی تشکیل شدهاند که همگی با سرعتی یکنواخت میچرخند و هر بار یک وجه آنها در کنار یکدیگر قرار میگیرد. بنابراین هر تابلو به قطعات مساوی تقسیم میشود و یکییکی روی سطوح جانبی منشورها چسبانده میگردد.
به عنوان مثال یک تابلوی ۶×۲۸ متر پس از نقاشی به ۵۹ قطعه ۵/۹×۲۸۰ سانتیمتری تقسیم میشود که نصب آن باید توسط افرادی صورت گیرد که از دقت و حوصله کافی برخوردار باشند تا پس از خاتمه کار، طرح دقیقا” بصورت یکپارچه خود را نشان دهد.
تاسیسات الکتریکی بیلبورد شامل الکتروموتور، گیربکس، رله و کیتهایی است که نقش تایمر را نیز دارند. اینها لوازمیاند که برای گرداندن تابلوها بکار میروند. علاوه بر اینها برای نورپردازی در هنگام شب نیز از چند پروژکتور استفاده میشود که توسط فتوسل روشن و خاموش میشوند.
یعنی در هنگام تاریکی، روشن و در هنگام روشنایی روز خودبهخود خاموش میگردند. برای مدت نمایش تابلو در حدود ۲ ماه، تجربه نشان داده است که تابلوها مقاوم بوده و رنگ خود را از دست نمیدهند. این رنگ مانند یک آستر پشت و روی آنرا میپوشاند.ر آنها وجود دارد و سرعت عبور مخاطبان در آنها خیلی زیاد نیست از مزایای این تابلوها میتوان گفت که نسبت به هزینه برق این امتیاز را دارد که سه تابلو از یک محل، یک فوندانسیون و بتونریزی و یک منبع روشنایی استفاده کنند. در شرایط ترافیک بیلبوردها و تراکم آنها در محل بویژه در جایی چون میادین که فضای محدودی دارند و نمیشود فضا را توسعه داد، صرف کمل برق به معنای تامین سه برابر فضا در محل است.
• بیلبوردهای نئونی
این نوع تابلوها به طور گستردهای در تمام دنیا برای علائم و مقاصد تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرند. آنها متشکل از لولههای پر شده از گاز نئون میباشند که قابلیت خم شدن و شکلگیری دارند و همزمان به عنوان یک منبع نورانی میتوانند پیام یا علامت مورد نظر را نشان دهند. در سطح شهر تهران اینگونه تابلوها بیشتر روی بامها قرار دارند و فقط از نوشته و سطوح میلهای که روشن میشوند تشکیل شدهاند و اگر در کنار آنها تصویری نیز وجود داشته باشد آن تصویر جداگانه توسط پروژکتور نورپردازی میشود. این تابلوها در روز معمولی به نظر میرسند ولی شب هنگام با نورهای رنگی میدرخشند و این لامپها بعلت عمر طولانیاشان مقرون به صرفه میباشند.
طریقه استفاده از لامپهای نئون در این نوع بیلبوردها به شیوههای زیر است:
لوله نئون در جلوی یک حرف فلزی در طول روز که لامپ خاموش است، قابل رویت میباشند ولی در هنگام شب و روشن بودن لامپها غیر رویت بوده و شبها نور لامپها که مطابق شکل حروف هستند دیده میشوند. لوله نئون در پشت حروف فلزی نصب میگردد و این حروف توسط پیچ از سطح تابلو جدا نگه داشته میشوند و در هنگام شب لولههای نئون هالهای از نور به دور حروف بوجود میآورند. نکته حائز اهمیت این است که زمینه تابلو باید از جنس مواد غیر منعکس کننده انتخاب شود.
برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.
با تغییر قرن رشد بینظیری در برنامههای اقتصادی و صنعتی قاره اروپا و ایالات متحده به وجود آمد. پیشرفتهای تکنولوژی در تهیه محصولات و افزایش جمعیت باعث خلق راههایی جدید برای معرفی محصولات و تبلیغ آنها شد. در بریتانیا علاوه بر تحولات صنعتی پیشرفتهای زیادی در زمینه ارتباطات نیز بوجود آمد.
طی سالهای اولیه ۱۹۰۰ روشهای مدرن کردن ارتباطات توسعه یافت و در نیمه
دوم قرن نوزدهم دوربین اختراع شد و ورود عکاسی به تبلیغات راههای جدیدی را در این مسیر گشود و تحولی قابل توجه در امر تبلیغات بوجود آورد.
در ایالات متحده که هیچ کشوری نمیتوانست در اولین دهه قرن بیستم باوی در مصرفگرایی رقابت کند، کمبود قوانین مربوط به اندازه و مکان آگهیها باعث شد که هر کسی در هر جایی که بخواهد، آگهی نصب کند و آن را تجارت بخواند. گیجی حاصل از علائم، آگهیها و تثیر آن روی محیط قبل از اختراع اتومبیل در آمریکا پدیدار شد. بالاخره بیمه کردن پوسترها و تعیین مدت زمان نصب آنها روی دیوار امری الزامی شد.
اجازه باید از طرف صاحب دیوار گرفته میشد و پس از آن تبلیغ کننده میتوانست روی همه قستمتهای گرفته شده دیوار، پوسترهای خود را نصب کند.
به زودی در خیابانهای شلوغ توسط متصدیان نصب پوستر که در کار فروختن فضاهای بیلبورد خبره شده بودند. بیلبوردهای مربع با مستطیل، متشکل از دو تکه چوب نصب شدند. این تابلوها را در محلهایی مختلف روی دیوارهای چوبی نصب میکردند.
در دهه اول قرن بیستم انقلابی در حمل و نقل بوجود آمد و عادات مردم را در روش مسافرت کردن به مکانهای مختلف در دنیای غرب تحت تاثیر قرار داد. تبلیغ کنندگان یاد گرفتند که چگونه از راه تبلیغات بازارهایی را که قبلا” وجود نداشت خلق کنند. تصاویر بیلبوردها به مردم یاد میداد که چه محصولاتی را خریداری نمایند. در آن زمان جادهها مکانهای مناسبی برای نصب بیلبوردها محسوب میشدند.
با تغییر قرن، تکنولوژی به کار گرفته شده برای بیلبوردها و علائم پیشرفتهتر شد. پیچیدهترین علائم و بیلبوردهای الکترونیکی بوجود آمدند.
در سال ۱۹۱۴ بحران جنگ جهانی نخست اروپا را برگرفت. تبلیغات در دوران جنگ لحنی جدی داشت و کمتر در آن مسائل ظاهری پوچ دیده میشد. در این زمان عکاسی مورد توجه نبود و به جای آن از تصویرسازی استفاده میشد و مبلغین به نشان دادن تبلیغات خود به صورت ایدهآل و خیالی عادت کرده بودند.
پس از دوران جنگ تبلیغات به منتهای درجه خود رسید و در آخر دهه ۱۹۲۰ از بیلبوردها به مقدار زیادی استفاده میشد. در ابتدا تبلیغ کنندگان تصور میکردند که برای فروش یک محصول باید با دلیل ثابت کنند که چرا مردم آن را بخرند ولی همه اینها به مرور تغییر کرد. در اواسط قرن بیستم آژانسهای تبلیغاتی به این موقعیت رسیدند که راحتتر و پر منفعتتر برای رسانیدن پیام، استفاده از یک شعار خوب که مستقیما” احساسات افراد مصرفکننده را هدف گیرد.
در اواخر دهه ۱۹۲۰ شرکتهای تبلیغاتی به نبض بازار بیلبورد دست یافتند. آنها روشهای متفاوت بکار میبردند، ایربراش میزدند و سعی میکردند که با یک پیام یا نوشته کوتاه جذبه آگهی خود را بیشتر کنند. روی بستهها اغلب اسامی به صورت برجستهای به چشم میخورند و بیلبوردها را به طرز زیبایی با چوب، قاب میگرفتند. در سال ۱۹۳۵ چین درگیر نبرد داخلی بین نیروهای سرخ و ناسیونالیستها شد.
چینیها هیچگاه در خیابانها از تبلیغات رنگی استفاده نمیکردند. اهداف حزب کمونیست چین مانند غربیها بستگی به مسائل و اهداف جاری نداشت و جای آن دیوارها اغلب با تصویرهای بزرگ از چهرههای سیاسی مردمی با خوشنویسیهایی که عموم را مطلع میساخت، تزیین میشدند.
بیلبورد و پوسترهای سیاسی چین، از نظر استانداردهای غربی کاملا” ایستا بودند. آنها رئالیسم اجتماعی را بصورت خیلی بزرگ و عالی به تصویر میکشیدند. در آن تصاویر، کارگران در مزارع دستهای خود را به سمت آسمان بالا برده بودند و از دید افراد بیرون از چین این تبلیغات بیشتر رنگ سیاسی داشت ولی برای خود چینیها آن تصاویر همیشه وسیلهای بسیار مهم برای رسانیدن اخبار محسوب میشد.
در سالهای ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ جنگ دوم جهانی در اروپا دید مردم را نسبت به زندگی تغییر داد و برای اولین
مرتبه مردم از صمیم قلب طرفدار واقعبینی و تصاویر واقعی از زندگی آنطور که هست، گشتند. تا این زمان اکثر تبلیغات دنیا مانند تبلیغات سیاسی طراحی میشدند. اکثر ملتها طرحهای خود را با مهارت انجام میدادند. بیلبوردها همه جا حاضر بودند و توقعات هر دولت را به یاد مردم میآوردند. بیلبورد یک وسیله
ارتباط جمعی سیاسی برای هر دولتی بود که سعی میکرد به وسیله آن به داخل احساسات و تفکرات مردم رسوخ کند و آلمان یکی از اولین کشورهایی بود که متوجه اثرات سیاسی رقابتهای تبلیغاتی بیلبورد شد و در کنار فعالیت رادیو، در زمینه پوستر و بیلبورد فعالیت وسیعی را شروع کرد. تبلیغات جنگ جهانی دوم خیلی خشن و ناملایم بود، و روی بیلبوردها تصاویری از سربازهایی که در حال مرگ هستند یا اینکه به این مفهوم اشاره میکنند که “ما منتظر شما
هستیم” دیده میشد. آگهیها، بسیار جدی بودند و بالاخره بمب اتمی که ایالات متحده روی ژاپن انداخت. به منزله پایان جنگ قلمداد شده در اروپا نیز جنگ خاتمه یافت. پس از جنگ مردم آماده شدند که هجوم کالاهای جدید را در بازار بپذیرند و با ورود به عصر فضا، گامهای ارتباطات سرعت بیشتری به خود گرفت و تبلیغات، تصاویر مختلف را از راههای جدیدتر منتشر میکردند.
برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.